Blog

Print deze pagina

Eis ja/nee-mails van medewerkers

Door Taco Oosterkamp op 21 november 2011

Vanwege mijn vak denk ik regelmatig na over mijn eigen werk. Hoe het gaat en hoe het beter kan natuurlijk. Eén van de dingen die ik de afgelopen jaren heb gefikst is het overleggen met mijn medewerkers. Om hun werk goed te kunnen doen hebben ze nu en dan mijn input of beslissing nodig. En verder wil ik graag horen hoe dingen gaan en weten wanneer ik ze kan stimuleren met wat extra hulp, ideeën of aanscherping.

Goed communiceren dus. Maar toch is 'open-door management' niet aan mij besteed. Het concept dat je als leidinggevende altijd je deur open laat staan om binnen te lopen is volgens mij geïntroduceerd door een manager die zijn werkelijke roeping als maatschappelijk werker of therapeut was misgelopen. Fulltime communiceren met je team is funest voor de kwaliteit.

Teamleden die weten dat ze op elk gewenst moment kunnen overleggen, zullen veel te afhankelijk worden van hun leidinggevende. Dat is niet alleen slecht voor de leidinggevende, maar ook voor de medewerker. Ik leer mijn mensen liever om in de loop van de tijd steeds grotere knopen zelf door te hakken en slimme oplossingen te verzinnen.

Daarom werken wij niet alleen met zeer beperkte overlegtijd, maar ook met de eis van 'ja/nee mails'. Praktisch elke nieuwe medewerker begint e-mails te sturen waarin één of ander probleem wordt geschetst met daarna de vraag wat we eraan zullen doen. Maar in mijn bedrijf betalen mijn medewerkers mij niet om hun problemen op te lossen, maar betaal ik hen wel om mijn problemen op te lossen. En dus antwoord ik vriendelijk met de vraag om een zogenaamd ja/nee mailtje te formuleren.In een ja/nee mailtje wordt het probleem geschetst, maar komt de afzender daarna meteen met een mogelijke oplossing die hij of zij zou aanraden. "Taco, het hotel waar we volgende maand training geven is niet heel handig te bereiken per openbaar vervoer. Ik stel voor dat we een taxibusje laten rijden voor onze deelnemers - dat kost ons ongeveer 500 euro. Is dat oké?"

Dat soort mails zijn voor mij veel sneller te beantwoorden. Ik hoef alleen 'ja' of 'nee' te zeggen en kan het dan weer uit m'n hoofd zetten. Op deze manier kost e-mail beantwoorden mij veel minder tijd, groeit mijn team steeds verder qua verantwoordelijkheid en heb ik zelf tijd vrij om lekker inhoudelijk aan nieuwe dingen te bouwen of dromen te dromen. En dat is dan precies waar ik als ondernemer wèl voor word betaald.

Taco Oosterkamp is gastspreker bij het seminar Turbomanagement.  

DenkProducties werkt samen met:

  • Focus Conferences
  • Managementboek
  • Management Team
  • Sprout
  • WeNugde
Scroll naar boven