‘We built it and people came’

De lessen van jonge, Canadese Inuits ‘When you run by yourself, you run fast. When you run with many, you can run so, so far.’ Maggie’s ervaringen als docent brachten haar naar een podium in Dubai, waar ze de Global Teacher Prize 2017 won. Voor haar leerlingen in het Canadese Noordpoolgebied zat alles tegen. Hoe zorg je dan voor een omslag naar een gelukkiger bestaan? De Inuit-studenten kregen van Maggie de aandacht zoals een tuinier aandacht geeft aan een tuin: dit is wat er gebeurde.

‘If we change the garden, they can blossom in whole new exciting ways’, zo legt Maggie uit. ‘Als docent neem ik de verantwoordelijkheid om de tuinier te zijn van mijn studenten. Ik ga ze bewateren, voeden en laten opbloeien. Ik zie ze niet als ‘bad seed’, maar als een tuin die liefde moet krijgen.’ Omdat deze kinderen geen succes hebben binnen het klaslokaal, besloot Maggie ze praktischer onderwijs te bieden. De kinderen in haar klas vonden bijvoorbeeld fietsen leuk – zo leuk dat ze alle fietsen uit het dorp jatten. Haar oplossing? Ze startte een fietswinkel en motiveerde haar leerlingen oude fietsen op te knappen. En met succes!

Creëer een veilige ruimte, gezonde activiteiten en connecties
Maggie transformeerde de uitzichtloze situaties van jonge tienermoeders en ‘drop-outs’ naar mensen die het lot in eigen handen namen. En dat deed ze op drie manieren: ‘ik gaf mijn leerlingen een warm welkom en creëerde een veilige ruimte voor hen. Ik zette gezonde activiteiten op, zoals een sportschool. Het was even spannend, maar het lukte: we built it and people came. Ik gaf om mijn studenten en hielp ze met het maken van connecties.’ 

‘Teachers…MATTER!’
‘Connect with schools’, geeft Maggie het publiek als huiswerk mee, ‘creëer gave stageplekken en betrek studenten.’ Daarnaast wil ze dat wij met z’n allen het bestaan van docenten vieren. ‘We sturen allemaal onze kinderen 4 tot 5 dagen per week naar deze mensen, dus steun de docent.’ En als laatste keer schreeuwt het publiek uit volle borst mee met Maggie: teachers… MATTER! 

Over Maggie MacDonnell
Maggie MacDonnell is een gymleraar in een school in het dorp Salluit, genesteld in het Canadese Noordpoolgebied. Voor de Inuit-studenten gelden duizelingwekkend hoge uitvalcijfers, een jeugdzelfmoord-crisis en verontrustende sociale onrechtvaardigheden. Maggie legt het uit hoe zij haar onderwijspraktijk grondiger maakt in de feministische, postkoloniale en gemeenschapstheorie om haar studenten toe te staan ​​meester te worden van hun eigen lot.

Alle hoogtepunten van Forward Thinking Leadership terug kijken? Op deze pagina vind je de mooiste highlights uit het seminar.

Bekijk de hoogtepunten

Team DenkProducties

We doen niets liever dan het verzamelen van de beste kennis voor jou als professional. Onze missie is om die kennis met jou te delen op een manier die écht blijft hangen. Dat doen we met onze seminars, korte tipvideo's, blogs & interviews met sprekers.

Lees meer