Jaarkaart: 3 principes over het succes van de Gouden Badge

Jaarkaart: 3 principes over het succes van de Gouden Badge

DenkProducties heeft een Jaarkaart: een Gouden Badge die 365 dagen toegang geeft tot alle bijeenkomsten van DenkProducties. Deze kaart is een enorm succes, niet alleen voor ons maar ook voor de Jaarkaarthouders.

Waar komt dat door? We ontdekten drie succesfactoren:

  1. De Netflix Strategie
  2. Het deelmodel
  3. Het WIJ gevoel

Principe 1: de Netflix Strategie

Toen Netflix in haar beginjaren een ongelofelijk snelle groei doormaakte, deden ze één ding ontzettend goed. Ze investeerden het succes meteen in nog meer films en series van uitzonderlijke kwaliteit. En daarmee groeiden ze door en door.

De individuele gebruiker van Netflix werd direct beloond voor het collectieve succes van het bedrijf. Hoe sympathiek is dat:

Veel nieuwe klanten ++ veel nieuwe content ++ meer waarde voor elke klant

Dat doen we met onze Jaarkaart ook. We hebben geen zin in ‘uitmelken’. We willen ‘uitbouwen’. Daarom hebben we sinds de introductie van de Jaarkaart:

  • Nog meer sprekers van wereldklasse. Die we zonder Jaarkaart niet konden financieren. Brené Brown én Adam Grant op één dag? Was nooit mogelijk geweest. Maar nu wel.

  • Meer sessies voor hetzelfde geld. Naast onze 6 seminars, doen we nu ook 6 middag-masterclasses, exclusief voor Jaarkaarthouders. Daar kun je geen tickets voor kopen, maar krijg je alleen met een Jaarkaart. Voor de prijs van 3 seminars krijg je nu 12 (!) sessies.

Met de Jaarkaart willen we een belachelijk goede deal maken voor elke individuele kaarthouder. En als veel mensen dat doen, dan werkt dit vliegwiel. Door en door. Hoger en Hoger.

Principe 2: het deelmodel

Vanaf dag 1 van de Jaarkaart hebben we ons als doel gesteld: dit abonnement is alleen succesvol als kaarthouders hem er dik uit halen. Onze gruwel is het typische sportschool abonnement: één keer kopen en na een maand al gefrustreerd zijn omdat je weet ‘ik ga dit er niet uit halen’.

Economisch misschien heel aantrekkelijk, maar als businessmodel natuurlijk een gruwel.

Hoe hebben we dat vertaald? Door de Jaarkaart vrij deelbaar te maken. In je team, met je klanten, met vrienden, buren … het maakt niet uit. Bij elk seminar is een stoel voor je gereserveerd en die hoef je niet zelf te nemen, maar je kunt anderen erop trakteren.

En dat gebeurt: massaal!

Mensen moesten er even aan wennen. Maar inmiddels worden er elk seminar meer Jaarkaarten gebruikt door ‘leners’ dan door ‘kaarthouders zelf’. En dat is gaaf. Mensen gebruiken de kaart om:

  • Personeelsleden te belonen voor hun groei of een bijzondere prestatie
  • Klanten of prospects te bedanken met een inhoudelijk cadeau (zonder gedoe met compliance)
  • Ondernemende familieleden of vrienden een leerzame dag te bezorgen.

We horen regelmatig dat bedrijven ‘slim rekenen’. Normaal stuurden we 10 mensen per jaar naar DenkProducties, maar als we dat slim plannen, kan dat met 2 Jaarkaarten en dat scheelt.

Vinden wij helemaal prima. Waarom? We weten dat het verlengen van de Jaarkaart dan geen issue meer is én het scheelt ons uiteindelijk wervingskosten voor individuele deelnemers.

Principe 3: het WIJ gevoel

Onze slogan voor de Jaarkaart was vanaf het begin ‘join for the content, stay for the community’. Dus je neemt een Jaarkaart voor de 'waar-voor-je-geld factor'. Maar gaandeweg ontdek je dat het een club ontzettend leuke mensen is. En dus hou je de kaart om bij die groep te blijven.

Hoe doen we dat?

#1 Durf te vragen sessies

In onze middag masterclasses doen we regelmatig ‘durf te vragen’ sessies waarin kaarthouders elkaar helpen met advies en het openstellen van het netwerk. De redenering is simpel: als je met 250 kaarthouders samen bent, dan ligt de oplossing voor jouw concrete businessvraag in dit netwerk.

Mooi en waar gebeurd voorbeeld: Een kaarthouder is gedragspsycholoog en stelde bij een #durftevragen sessie de vraag: ik woon in Amersfoort en zou graag eens een keer een professioneel experiment doen bij een Ikea. Kent toevallig iemand de manager van Ikea Amersfoort? Waarop iemand 3 rijen voor haar zegt: ‘mijn vrouw is filiaalmanager bij Ikea Haarlem, is dat ook goed?’. Dat was het uiteraard! De link is gelegd en het experiment werd gepland.

Mooi om te zien: bij dit soort sessies is niet alleen de ‘ontvanger’ blij, maar ook de ‘gever’. Er is niets mooiers dan iemand te kunnen helpen.

#2 Pizza bij DenkProducties

Als je écht wil co-creëren, dan moet je daar momenten voor maken. Dus organiseren we pizza sessies bij DenkProducties op kantoor. Om samen met Jaarkaarthouders te brainstormen: wat was voor jou de reden om de kaart te nemen, hoe werkt het voor jou en wat kunnen we nog meer doen?

Deze avonden zijn goud waard! Voor iedereen die erbij is. Een kroon op dit idee is dat het een plek kreeg in het boek ‘Superfijne Klanten’ van Jos Burgers. Als voorbeeld van de manier waarop je met je klanten omgaat. Wow.

Toekomst van de Jaarkaart

Met deze drie principes hebben we een stevig fundament onder de Jaarkaart. Als mensen:

  • Méér waarde krijgen dan ze dachten
  • Die kunnen delen met anderen
  • En leuke, nieuwe mensen ontmoeten

Dan is dit een vliegwiel dat nog lang niet uitgedraaid is!

Meer weten over de Jaarkaart > 

Lees ook