Dit is waarom je altijd druk bent. En hoe je er vanaf komt.

Tijdens het seminar ’Nooit meer te druk’ op 6 februari liet bestsellerauteur Tony Crabbe zien hoe je ervoor zorgt dat je optimaal focust en je aandacht blijft managen. Met als gevolg: rust in je hoofd. Overzicht in het werk. En toch een hoge productiviteit. Hoe pak je dat aan?

“Het gaat om keuzes maken en focussen op zaken die er écht toe doen. Het tegenovergestelde van ‘druk zijn’ is duurzame aandacht voor de mensen, problemen en gesprekken om je heen. Het gaat over kiezen waar je aandacht naartoe gaat en je visie op ‘druk zijn’ veranderen en zeggen: ‘busyness is een domme succes-strategie’.” Tony ontwapent hiermee de belangrijkste terroristen van ons drukke hoofd. Hij pleit voor zijn ‘Beyond Busyness Strategy’. De essentie van deze strategie is gericht op jouw core strenghts; je maakt de meeste impact wanneer deze de behoeften en waarden van jouw merk kruisen. Apple doet dit door ‘met een enorme energie’ op een minimaal aantal producten te focussen.  

Jouw persoonlijke ‘Big 3’
Tony geeft aan dat er vier emotionele barrières zijn die ons tegenhouden om ‘druk zijn’ voorgoed achter ons te laten: perfectionisme, mensen willen pleasen, uitstelgedrag en zelfbescherming. Tony: “Neem bijvoorbeeld jouw to-do-list: zo’n lijstje is waardevol, maar ook gevaarlijk. Het ding is: er staat op wat je normaal zou vergeten. Dat zijn, per definitie, niet de belangrijkste taken die je moet doen in het leven. We schrijven niet ’speel met je zoon’ of ‘reserveer tijd om na te denken over welke projecten het verschil maken’ op dat lijstje. Met een to-do-list richt je vaak jouw aandacht op de kleine onbeduidende zaken.”

Hoe moet het dan wel? "Het idee is dat je meer focust op zaken die impact maken. For the long-run. Bij Microsoft heb ik onderzoek gedaan naar het stellen van prioriteiten. Daarvoor hebben we mensen gevraagd naar hun persoonlijke ‘Big 3’. Stel op vrijdagmiddag vast wat de drie grootste prioriteiten zijn die je verder helpen in je carrière en waar je volgende week mee aan de slag wilt. Op critical-choice-moments die in de week erna volgen – bijvoorbeeld als je net uit een telefonisch overleg komt en denkt: what’s next? - heb je de keuze om naar je to-do-list terug te keren of te werken aan je Big 3, aldus Tony.

Manage je aandacht
Als je weet waar je écht impact maakt en wat je core strenghts zijn, dan ben je klaar voor het moeilijkste gedeelte: kiezen wat je niet meer gaat doen of minder gaat doen. Tony vergelijkt dit met een lopend buffet: “Ik hou van buffetten. Ik zie aardappelsalade en denk: ja. Ik zie zoetzure kip en denk: ja. Ik zie gehaktballen en denk: ja. Ik laad mijn bord compleet vol, omdat ik mijzelf de verkeerde vraag stel: ‘wel of niet?’. Het antwoord is dan altijd ja. De juiste vraag die we onszelf moeten stellen, is ‘welke van deze behoeften verdienen de meeste aandacht?’ Kies ervoor om niet te stapelen, maar om te kiezen. Een strategie werkt alleen als je je niet alleen focust op wat je wel gaat doen, maar ook op wat je juist niet gaat doen.

Eat the frog
Vind je het lastig om te beginnen? Tony is gek op de ‘Eat that frog’-strategie: “Kies ’s ochtends de meest uitdagende, spannende of moeilijke taak en start hier gelijk mee. Maak hier je nieuwe gewoonte van. Tip: doe dit vóór je jouw inbox opent en jouw social media checkt. Brian Tracy noemt dit ‘Eat that frog’: als je een levende kikker moet eten, en je doet dit als eerste op de dag, dan is de rest van je dag ‘een makkie’. Stop met de belangrijkste taken voor je uit te schuiven.” 

Over Tony Crabbe
De Britse Tony Crabbe schreef dé bestseller over zelfleiderschap van 2016: Nooit meer te druk. Het boek stond het hele jaar torenhoog in de moeder aller verkooplijsten: de ‘Bestseller 60’. In zijn boek rekent Tony af met de mythe dat druk zijn ‘er nou eenmaal bij hoort’ en dat je tijd kunt managen. In plaats daarvan reikt hij een scala aan psychologische inzichten aan waarmee je aandachtiger, rustiger en productiever werkt. Zijn inzichten zijn vernieuwend en ontzettend praktisch!

Tony werkt in het dagelijks leven als bedrijfspsycholoog voor bedrijven als Microsoft, Disney, Salesforce en de World Bank. Daarnaast is hij als honorair wetenschappelijk onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Londen.

 

Verder lezen