Nieuwe ideeën krijgen? Deze 3 denktips helpen

In tijden van grote verandering is het van levensbelang om creatief te zijn. Om nieuwe kansen te ontdekken, daar waar anderen problemen zien. Om gaten in markten te vinden die anderen als potdicht ervaren. De hamvraag is dan natuurlijk: HOE ontwikkel je nieuwe ideeën? Kun je dat leren?

DENK HELDER. DENK OM. DENK SAMEN.

De drie tips die mij persoonlijk hebben geholpen: denk helder, denk om en denk samen. Ik hoop dat je er iets mee kunt!


Tip 1: Denk Helder

Om nieuwe ideeën te krijgen moet je fris, helder en ongedwongen kunnen denken. Frustraties, angsten of zorgen zijn funest voor je creativiteit. Een angstig of boos mens komt zelden tot een geniaal nieuw plan.

Hoe doe je dat, zeker in deze frustrerende, angstige en zorgelijke corona-tijd?

Als eerste: confronteer jezelf met ‘the brutal facts’ en ga van daaruit naar kansen zoeken. Jim Collins noemt dat de 'Stockdale Paradox' (kijk deze video!): niet je hoofd in het zand steken of tegen beter weten in doorgaan, maar de brute realiteit recht in de ogen kijken, met optimistische blik.

Stephen Covey heeft het over de ‘cirkel van invloed’ (wat kan ik beïnvloeden?) versus de ‘cirkel van betrokkenheid’ (wat heeft invloed op mij?). Die eerste cirkel, daar moet je inzitten.

Ik zie in de evenementenwereld nog teveel energie gestoken worden in onmacht (de sector gaat eraan!) of onbegrip (waarom krijgt KLM zoveel steun en wij niet?). Heel begrijpelijk, maar het zet je in de rol van slachtoffer en dan kom je niet op ideeën. Je legt de focus buiten jezelf, funest voor creativiteit.

VANUIT EEN SLACHTOFFERROL KOM JE NIET OP GOEDE IDEËN! 

Op korte termijn helpt: probeer zo clean mogelijk naar de situatie te kijken. Blijf binnen je cirkel van invloed. Wat is mijn situatie? Waar heb ik zelf invloed op? Wat kan ik me strategisch en financieel veroorloven? Alles wat daarbuiten valt … even mentaal buitenluiten. Al is het maar voor deze oefening.

Op langere termijn helpt: maak een oorlogskas. Een buffer voor slechtere tijden. Ik ben daar zelf zo ongelofelijk blij mee op dit moment! Bij de vorige crisis had DenkProducties bijzonder weinig spek op de botten. Dat leidde bij mij niet alleen tot slapeloze nachten maar ook tot minder goede besluiten (kan ik nu achteraf zeggen). Dat wil ik nooit meer. En dus heb ik de afgelopen jaren een potje opzij gezet. Gewoon: op de bank, tegen ongelofelijk lage rente. Met maar één doel: robuust worden (leestip: het boek Over Robuustheid van Nicolas Taleb). En dat geeft me nu heel veel rust om te experimenteren en innoveren.

Checklist:
• Kijk feiten recht in de ogen.
• Zorg dat je binnen je ‘cirkel van invloed’ blijft.
• Werk aan je robuustheid.

 

TIP 2: Denk Om

In de voorbije jaren heb ik regelmatig mogen werken met Berthold Gunster, de grondlegger van het Omdenken. En dat is zo ongelofelijk nuttig om je verder in te verdiepen! De techniek is simpel uit te leggen, maar het doen … vergt vlieguren. Laten we het zo zeggen.

Zoals ik persoonlijke omdenken gebruik, gaat het in twee stappen:
Stap 1: is eigenlijk tip 1. Accepteer een situatie als een feit. Het is nou eenmaal zo. Wat je er ook van kunt vinden. Punt.
Stap 2: beschouw de situatie als ‘de bedoeling’ en kijk welke kansen je dan ziet. Wat nou als dit precies het idee is en je daarin mag experimenteren? Hoe vet is dat.

WAT ZIE JE ALS HET PROBLEEM JUIST 'DE BEDOELING' IS 

Een goed voorbeeld is de 1,5 meter regel. Super ongezellig, erg onhandig en lastig werkbaar. Allemaal waar. Maar schieten we niets mee op. Wat nou als we dit eens als gegeven beschouwen en kijken wat het voor mogelijkheden biedt?

Twee grote voordelen van 1,5 meter:
1.    Eindelijk plek! Hoe vaak ga je niet naar een event waar je met opgevouwen benen in een theaterstoel moet zitten, omdat die zalen zijn gemaakt voor een voorstelling van 1,5 uur. Nu kan het anders. Bij DenkProducties maken we nu een zaalopstelling met ‘persoonlijke skyboxen’ per deelnemer. Hele vette, comfortabele plek waarna je nooit meer terugwil naar een theaterstoel.
2.    Lekker op jezelf! Een groot deel van de eventbezoekers wil niet persé netwerken. Kijk maar naar de pauzes, waar driekwart in de eigen smartphone gevlucht is, om maar geen gesprek te hoeven aangaan. Dat hoeft nu ook écht niet. Je kunt gewoon lekker individueel op les. Netwerken doe je later maar. Heerlijk!

De crux is: probeer het unieke uit de situatie te halen en daar de kans in te ontdekken. Ik vind het echt bizar dat er nog geen ‘1,5 meter kroegen’ of ‘1,5 meter restaurants’ zijn die de indeling helemaal op de kop hebben gezet. De horeca lost het nu op met wat schuiven van binnen naar buiten en wat bredere opstellingen. Maar hier is een wereld te winnen. Niet verschuiven, maar herontwerpen. Dat moet daar gebeuren!

Checklist:
• Bepaal wat de kern van het probleem is
• Beschouw het als ‘de bedoeling’ en laat je creativiteit daarop los.

 

TIP 3: Denk Samen 

Frisse wind komt altijd … van buiten. Zo is het ook met ideeën. Wil je nieuwe ideeën ontwikkelen, ga in gesprek met mensen buiten je bubbel. Het hoeft niet persé woest en exotisch, maar kan ook nét in aanpalende discipline zijn. Maar zorg dat je even met een andere bril naar je business kijkt.

EEN FRISSE WIND KOMT ALTIJD VAN BUITEN

Bij DenkProducties hebben we een paar webinars gedraaid met Youtubers. Dat is echt een verademing. Die komen niet met een vrachtwagen vol spul voorrijden, maar hebben een rugzak of hooguit een bolderkar mee. En daarmee maken ze een -minimaal!- even goede productie dan een zwaar beladen AV team. En iedereen weet: je kijkt die webinars ook op Youtube. Je hebt geen TV belichting, grime of zwaar productieteam nodig. Dat kan gewoon met wizzkids.

Buiten je grens denken is bij ons ook letterlijk aan de hand: ik zit al jaren in een internationaal appgroepje met organisatoren van grote seminars. Iedereen, van Australië tot Roemenië en Finland, biedt nu ook een serie digitale producten aan. Van topkwaliteit. Ik dacht: die kunnen we natuurlijk prima van elkaar gaan verkopen! Daarom was DenkProducties partner in BrandMindsLive: een groot Europees event dat volledig digitaal ging Dat partnership was er zonder Corona niet gekomen.

Checklist:
• Betrek mensen van buiten je bubbel bij jouw uitdagingen. Laat frisse wind binnen.
• Kijk ook over je grens heen. Wat is daar te vinden of te brengen?


!! Tot slot: zelfs een zwart gat biedt kansen
De wereld van evenementen en seminars heeft het pittig. Heel pittig. Soms lijkt het wel een Zwart Gat dat alles naar binnen slurpt. Maar dan moet ik meteen weer denken aan het Corvette Museum in Kentucky dat letterlijk met een zinkgat dat het hele museum verzwolg … en daarna ook redde. Lees hier.

Ook interessant