Ben & Jerry’s: smaken met een boodschap

Ben & Jerry’s: smaken met een boodschap

Als bedrijf wil je dat je producten een verhaal vertellen. Dat ze opvallen, dat ze aanspreken. Geen grijze middenmoot, maar met kop (en schouders) boven het maaiveld. Ben & Jerry’s is hier echt geniaal in. Hier vind je geen ‘gewoon vanille ijs’. Elke smaak is bijzonder en vertelt een verhaal.

Wat doet Ben & Jerry’s dat impact maakt? Twee hele slimme strategieën:
1: een smaak met een boodschap
2: de smaak van samen

#1: Een smaak met een boodschap

Kun je een maatschappelijk vraagstuk agenderen of aanjagen met … ijs? Jazeker kan dat. Ben & Jerry’s lanceerde een aantal iconische smaken, die inspelen op belangrijke thema’s van dat moment:

Kaepernick's Change the Whirled

Colin Kaepernick is beroemd voorvechter van raciale gerechtigheid. Na een golf van politiegeweld in de VS in 2016, besloot Kaepernick te knielen bij het spelen van het volkslied. Dit leverde veel controverse op en leidde er zelfs toe dat clubs en merken zich van hem distantieerden. Ben & Jerry’s zocht juist de samenwerking op met Colin Kaepernick en ontwikkelde samen dit ijsje met symbolische boodschap.

Free Britney!

Een tijdelijke smaak, ter ondersteuning van de #FreeBritney-beweging. Met de lancering van deze smaak mengde Ben & Jerry's zich in het publieke debat rond de curatorschapzaak van Britney Spears, waarbij de roep om haar autonomie en vrijheid werd versterkt.

#2: De smaak van samen

Kun je als ijsmerk de krachten bundelen met andere bedrijven om gezamenlijke smaken te lanceren die beide merken versterken?

Ben & Jerry’s is hier meesterlijk in. Twee voorbeelden:

Netflix & Chilll'd

Een slimme samenwerking tussen Ben & Jerry's en Netflix. Een avondje binge-watchen combineren met het delen van een lekker ijsje. De Netflix smaak combineert pindakaasroomijs met zoete en zoute pretzelswirls en fudge brownies.

Chocolatey Love A-fair

Een samenwerking met Tony’s Chocolonely waarbij de stukjes chocolade in dit Ben & Jerry’s ijs ook slaafvrij zijn geproduceerd via de Open Chain van Tony’s. Een logische en sterke merkcombinatie die je proeft.

Impact maken: leren van Ben & Jerry’s

De bijzondere smaken van Ben & Jerry’s zijn een uitvloeisel van een veel dieper gewortelde strategie. Een impact strategie. Ben & Jerry’s wil de wereld veranderen … en heeft ijs gekozen als haar middel. In die volgorde.

Hoe werkt dit in de praktijk? Wat betekent het om een impactbedrijf te leiden, zeker ook als dat onderdeel is van een wereldwijd bedrijf als Unilever? Hoe behoud je een bijzondere cultuur en een onderscheidende strategie?

Amsterdam Business Forum 

Lilian Geijsen is Europees leider van Ben & Jerry’s. Ze sprak op Amsterdam Business Forum samen met Douglas Lamont, CEO Tony Chocolonely. Lees het blog van hun interview hier 'The impact of ice cream and chocolate - 3 tips'.

Dit is ook leuk