Leaning by improvising: onze 3 favoriete Corona concepten

Leaning by improvising: onze 3 favoriete Corona concepten

Learning by improvising: onze 3 favoriete Corona-proof concepten

Hoe maak je bijzondere en verbindende events in tijden van Corona? In 2020 hebben we bij DenkProducties hier een zeer steile leercurve in doorlopen. Onze conclusie: je kunt concepten maken die minimaal evenveel indruk maken dan ‘gewone’ seminars of events.

Onze 3 favoriete concepten:

  1. Digitale events waar je van ‘kijker’ in ‘deelnemer’ verandert
  2. Online escaperooms met je eigen bedrijfsverhaal
  3. 1,5 meter Personal Skybox: afstand als luxe

 

#1: Digitale events die van ‘kijkers’ ‘deelnemers’ maken

Om de aandacht van kijkers naar digitale events te grijpen, kom je niet meer weg met een platte Zoom- of Teamssessie. Bij DenkProducties kiezen we ervoor om sprekers hun show terug te geven. En er alles aan te doen om passieve kijkers te transformeren tot actieve deelnemers.

Dat betekent:

  • Productie in een superstrakke en innovatieve eventstudio met meerdere camera’s en strakke showtechniek. We maken feitelijk gewoon live TV, mét interactie.
  • Deelnemers écht ‘in het publiek’ zetten met videoschermen. Zodat je je persoonlijk verbonden voelt met elkaar en met wat er op het podium gebeurt.
  • Veel variatie en interactie: een mix van colleges + talkshows + quizzen + verrassingen. Mensen mogen geen moment de kans krijgen om hun mail te checken.

Check hier een videotour door onze studio.

Een greep uit onze producties in 2020:

  • 5 digitale producties met o.a. Duncan Wardle, Robert Cialdini, Cody Keenan en Mark Manson. Check: Aftermovie
  • Jaarlijkse Vision Day van Samsung: een digitaal event van 8 uur met bijdragen uit Korea, Engeland, België en Nederland. Check: afermovie
  • Digitale managementdag voor 100 leiders van De Nederlandsche Bank
  • T-Mobile leadership event met 150 deelnemers.
  • Digitale masterclass voor NovaMedia met collega’s uit 5 landen.
  • Booklaunch Online Influence, het beste marketing studieboek van 2020

Reactie van een pionierende opdrachtgever:
“The collaboration with DenkProducties in organizing our first international webinar with over 200 Postcode Lotteries’ colleagues in 5 countries was great. The thorough preparation by all parties involved paid off. The colleagues enjoyed the interactive masterclass ‘Innovative thinking tools for creative solutions and brilliant ideas!’ with Duncan Wardle very much. They felt really connected to the whole international group and the takeaways were immediately implemented in our daily work. We will definitely follow up on this online studio live format in 2021.”
Virginie Kuijer, HR Director Novamedia

 

#2: Online escaperooms mét je bedrijfsverhaal

Als je mensen iets wil laten onthouden, moet je ze iets laten meemaken. Niet ‘bijwonen’ maar ‘beleven’. Dit jaar ontdekten we daarvoor een ijzersterk recept: de maatwerk online escaperoom. Een spannende teamactiviteit die je vol kunt stoppen met bedrijfseigen elementen: van je cultuurwaarden tot je strategische speerpunten. Allemaal inventief verpakt in een spannend avontuur dat mensen grijpt en betovert.

DenkProducties is partner in Experience Experts, een team van experience-specialisten waarmee we een hele serie aan online producties ontwikkelden.

Een greep uit onze producties in 2020:

  • Voor AFAS Software maakten we een online escaperoom voor 2.000 klanten als onderdeel van hun jaarlijkse klantendag. Lees dit artikel.
  • Voor De Nederlandsche Bank ontwikkelden we een online experience als onderdeel van de verhuizing naar hun nieuwe pand.
  • Voor T-Mobile maakten we een online game voor alle kinderen van medewerkers, waarmee ze op een leuke manier hun Decembercadeau konden winnen. Kijk hier
  • Voor ROC Midden Nederland ontwikkelden we een maatwerk-escaperoom rondom ‘Studentsucces’ als onderdeel van hun -digitale- medewerkersevent.
  • We maakten een off-the-shelf game: The Lost Connection dat bedrijven eenvoudig op maat kunnen maken: eigen huisstijl en zelfs gastrollen voor eigen medewerkers. Lees artikel.

Reactie van een pionierende opdrachtgever:
Wat een feest om dit samen met Denkproducties te mogen organiseren! De voorbereiding, het afstemmen en de uitvoering liep op rolletjes. Ze denken mee, geven inspirerende creatieve input, adviseren en ondersteunen waar nodig. De combinatie van het online escapespel – inhoudelijk volledig afgestemd op onze organisatie- en daarna het inspirerende verhaal met een spreker was de perfecte uitvoering van de thema’s van het event: samenwerken, fun, verbinden en inspireren!
Lous Fijan, HRD Adviseur ROC Academie – ROC Midden Nederland

 

#3: De 1,5 meter Personal Skybox: afstand als luxe

Anderhalve meter afstand houden voelt ver. Zeker in events waar je normaal ‘gezellig dicht’ op elkaar zit in een theater of eventlocatie. Wat nou als we die afstand niet als nadeel maar als superluxe concept ontwikkelen? Die uitdaging leidde tot een geweldige formule: de 1,5 meter skybox. Je eigen, superluxe eilandje in een indrukwekkende seminarlocatie: AFAS Live.

In september 2020 deden we -geheel in lijn met de toen geldende maatregelen- iets heel bijzonders:

  • We verhuisden onze seminars van een ‘gewone theaterzaal’ naar een XXXL evenementenlocatie: AFAS Live.
  • Die bouwden we volledig om naar een zaal met 150 Personal Skyboxen. 3000 stoelen eruit, 150 luxe eilanden erin. Met stoeltje, tafeltje, poefje, plantje. En iets joligs: een (nep) goudvis in kom.
  • En daar draaiden we -helemaal Coronaproof- twee DenkProducties seminars: Verbaal Meesterschap en Onzichtbaar Overtuigen.
  • Deelnemers waren unaniem: deze vorm van luxe willen we niet meer kwijt. Zoveel fijner dan ‘met opgevouwen benen in een theaterstoel’. Dit is omdenken in de praktijk.

Meer zien: 

Of kijk hier:

 

Zodra de teugels in 2021 weer wat losser gaan en bijeenkomsten op anderhalve meter zijn toegestaan, is dit de formule die -diepe- indruk maakt!

Conclusie: er kan zoveel

Beperkingen maken creatief. Dat hebben we wel geleerd in 2020. Door níet te richten op wat er niet kan, maar wat er nu ineens mogelijk is, ontwikkelden we de meest waanzinnige concepten. Hard werken? Ja! Spannend? Zeker! In één keer voltreffer? Hmmm vaak in 2 keer. Maar we hebben nu de kennis én het zelfvertrouwen om te zeggen: wij kunnen dit. Ook in 2021. Ook voor jou.

Door: Hans Janssen  -   - 

Learning by improvizing: onze 3 favoriete Corona-proof concepten