Bijspijkeren doe je … op het puntje van je stoel

Als professional moet je bijblijven. Jezelf voortdurend verbeteren. Blijven ontwikkelen. Sommige werkgevers noemen dat met een trendy kreet ‘duurzame inzetbaarheid’, maar die term is best gevaarlijk. Immers ‘inzetbaarheid’ suggereert bedrijfsbelang, terwijl jij als professional vooral kijkt naar je persoonlijke ontwikkeling. Je wil niet zozeer ‘inzetbaar’ zijn maar vooral gewoon: beter worden. Jezelf verbeteren.

Met DenkProducties hebben we als onze grote missie: persoonlijke ontwikkeling zó gaaf te maken dat je er geen genoeg van kunt krijgen. Dan word je vanzelf duurzaam inzetbaar, maar vooral omdat je het zélf wilt. Omdat je ziet dat je beter wordt. Dat je je ontwikkelt.

En dat ontwikkelen gaat natuurlijk het beste op het puntje van je stoel. Een plek waarop je meegezogen wordt door topexperts die hun beste inzichten met je delen. In een setting die van A-Z klopt.

Hoe doen we dat? We hanteren 3 regels

Regel 1: Alles is vorm, zelfs inhoud
Als opleider moet je een ‘design thinker’ zijn. De programma’s die je maakt moeten vol inhoud én vol belevenis zitten. Zelfs een vleugje magie is toegestaan. Daarom zijn onze programma’s van minuut tot minuut doordacht. Helemaal gestyled. Tot in de puntjes geproduceerd. Want alles is vorm: zelfs de inhoud. Prachtig gemaakte programma’s komen gewoon beter en dieper binnen.

Soms moet ik me daar nog voor verantwoorden: ‘Jullie dagen zitten zo gelikt in elkaar, dat kan inhoudelijk toch niet goed zijn’. Dat is mijn open zenuw. Hoezo! Alsof inhoud en vorm geen communicerende vaten zijn? No way! Goede vorm ondersteunt juist de inhoud en vergroot het didactisch effect (sorry: moest ik even kwijt).

Regel 2: Focus op doel en niet op tool
Mensen moeten zin hebben in een opleiding, training of seminar. Ze moeten het gevoel hebben: ‘Dit is precies voor mij. Hier moet ik bij zijn’. Daarom is het onze taak als opleider om de juiste snaar te raken. We willen intrigeren en prikkelen. Dat doen heel veel opleiders ongelofelijk beroerd.

Daarom besteden we bij DenkProducties ontzettend veel tijd aan de juiste titels en teksten. Eén van de 3 regels die we daarbij hanteren is: niet de ‘tool’ maar het ‘doel’. Daarom zijn er bij ons geen programma’s over Enneagrammen, Kernkwadranten of Insights. Dat zijn tools en dat zegt niets. Je wilt weten: Wat kan ik hiermee? Wat leer ik? Op welk gebied ontwikkel ik me? Dus onze titels zijn met de benen in de blubber én met een knipoog. Van ‘Hoe krijg ik ze zover?’ tot ‘Geraffineerd onderhandelen’. Je snapt meteen wat je leert. En je krijgt er zin in en gaat alvast op het puntje van je stoel zitten: kom maar op!

Regel 3: Hang persoonlijk je hoofd in de strop
Als je claimt dat je mensen op het puntje van de stoel krijgt, dan moet je dat ook waarmaken. Dat doen we bij DenkProducties op een heel simpele manier: de ongevraagde garantie. Dat werkt als volgt: iedereen die in een evaluatie lager dan een 6 geeft, bel ik persoonlijk op. En bied ongevraagd garantie aan. Liefst in de vorm van een ander seminar (dan nemen we revanche) maar anders gewoon geld terug. Zonder vragen of discussie.

Deze regeling heeft twee effecten: we blijven zoeken naar de aller- allermooiste thema’s en de allerbeste docenten. Want terugstorten doet natuurlijk wel een beetje pijn. Maar zelfs al moet je een keer zo’n belletje doen (vorig jaar een keer of 7), dan zijn dat toch altijd hele mooie gesprekken. En verandert een klager regelmatig in een fan. 

Want zeg nou eerlijk: vraag jij je bij die evaluatieformulieren ook altijd af: ‘leest iemand dit wel?’. Nou, het antwoord is dus JA en we bellen het liefst een dag later al.

Alles moet kloppen!
Het moet dus kloppen: je moet zin hebben in een programma, het moet tot in de puntjes doordacht zijn én je moet ervan uit kunnen gaan dat de producent persoonlijk garant staat voor de kwaliteit. Pas dan kun je claimen dat je opleidt op het puntje van de stoel.

Hans Janssen

oprichter DenkProducties

Lees meer