Quiet Quitting: wat is het en wat doe je eraan?

Quiet Quitting: wat is het en wat doe je eraan?

De kranten staan er vol mee en het is een hot topic in veel management teams: quiet quitting. In dit blog delen we een aantal inzichten van Ben Tiggelaar over dit onderwerp.

Quiet quitting: mentaal afgehaakt

Wat is quiet quitting in het kort: medewerkers (vooral onder 35) die mentaal afhaken op het werk. Ze zijn er fysiek nog wel en doen hun ding, maar mentaal zijn afwezig. Ze zien er vermoeid uit en lijken hun motivatie verloren.

Hoe komt dat en wat doe je eraan als leidinggevende?

Ben Tiggelaar beet zich vast in quiet quitting. Hij ontleedde 'de hype' én gaat dieper in op een aantal gesprekstechnieken die je kunnen helpen om meer door te dringen tot collega's die mentaal afgehaakt zijn.

Column: Quiet quitting = niet nieuw, wél relevant

In deze NRC column kijkt Ben kritisch naar de 'hype' achter Quiet Quitting. Zijn conclusie: het is helemaal niet nieuw. Het is van alle tijden. 

Maar het is wel urgent en relevant. Want jonge medewerkers zijn wel degelijk kritischer naar hun werkgever toe. Doe ik wel zinvol werk? Word ik gewaardeerd als professional en als persoon? Wordt het gewaardeerd als ik mijn best doe en waar blijkt dat uit? 

Zeker in hybride werksituaties is het voor jonge mensen lastiger om hier écht een goed beeld en gevoel bij te krijgen. De binding met de organisatie is minder. En juist daar hebben jonge mensen behoefte aan. 

Lees de hele column op Ben zijn website >

Werktip: voer de juiste gesprekken

Wat kun je als teamleider, manager of directeur nou doen om mensen écht betrokken te houden of te krijgen? De crux is: voer de juiste gesprekken. Persoonlijke aandacht van de direct leidinggevende is dé sleutel tot meer betrokkenheid van medewerkers. Ja: dat kost tijd. Maar let op: het hoort bij je werk, je mensen verwachten het van je én het levert een hogere motivatie op. 

In deze werktip krijg je 2 gesprekstechnieken die daarbij helpen:

De wekelijkse check-in:

  1. Wat bespreek je elke week met elkaar?
  2. Welke vragen stel je dan?
  3. Wat wil je bereiken?

Het driemaandelijkse gesprek:

  1. Wat staat daar op de agenda? 
  2. Wat is de toon van dit gesprek? 
  3. Wat wil je bereiken?

Bekijk de hele werktip hier >

Wil je meer leren van Ben Tiggelaar? Kom dan naar MBA in één dag!

Meer weten