79% méér impact met je loyaliteitscampagne. Gratis!

Als je een loyaliteitscampagne ontwikkelt, heb je maar één doel. Mensen moeten meer en vaker bij je terugkomen. Dat is loyaliteit.

In het boek ‘Overtuigingskracht’ van Robert Cialdini staat een briljant voorbeeld van hoe je dat kunt doen. Eenvoudig. Herkenbaar. En … gratis.

Deze loyaliteitsactie werkt superslim

Kijk naar deze superslimme actie met de spaarkaart van het tankstation waarbij je spaart voor een gratis wasbeurt.

Joseph Nunes en Xavier Dreze deden een experiment. Ze gebruikten twee spaarkaarten:

  • Bij kaart A moet u 8 zegels sparen voor een volle kaart.
  • Bij kaart B moet u 10 zegels sparen, maar zijn er al 2 zegels 'voorgedrukt'.

Hun onderzoek toont aan: hoewel het aantal 'te sparen zegels' gelijk is, wordt kaart B 79% vaker ingezet dan kaart A.

De les: geef een vliegende start

Wat leer je hiervan? Als je een loyaliteitsprogramma lanceert: geef spaarders dus (de illusie van!) een vliegende start. Geef ze het gevoel dat ze al begonnen zijn, dan zijn ze meer gemotiveerd om door te gaan.

Dit is ook leuk