Bonusmateriaal: Consistentie en Sociaal Bewijs

Bonusmateriaal: Consistentie en Sociaal Bewijs

Welkom bij het bonuspakket vol extra materiaal uit het seminar Psychologie van het Overtuigen met Robert Cialdini. 

Deel 2 van dit bonuspakket gaat over de principes van:

  • Consistentie: hoe pak je door op eerder gezette stappen? 
  • Sociaal bewijs: hoe gebruik je de kracht van 'wat anderen vinden' in jouw verhaal?

INTEGRALE TERUGKIJKVIDEO'S

Deze video's zijn exclusief voor deelnemers aan het seminar. De deelnemers hebben het wachtwoord per e-mail ontvangen. Deze video's blijven online tot woensdag 21 december 2022.

Robert Cialdini over Consistentie en Sociaal bewijs

https://vimeo.com/denkproducties/cialdini2

Sharon Kroes over het bouwen van een ijzersterk verhaal

https://vimeo.com/denkproducties/kroes

VISUELE SAMENVATTING

Onze huistekenaar Monique van Rooyen maakte deze mooie getekende samenvatting van het commitment & consistentie en sociale bewijskracht:
Je kunt deze tekening hier downloaden.

INZICHTEN VAN CIALDINI

Hier vind je de beste tips uit het eerste blok, verzameld door onze blogger Daniel Zwiers:

Wat is het kleinste wat je kunt doen om de kracht van commitment en consistentie te benutten?

Breng de behoefte van je klant in lijn met de sterke producteigenschappen van je product of dienst. Heeft de klant bijvoorbeeld behoefte aan betrouwbaarheid? Breng dan vooral de betrouwbaarheid van jouw product of dienst onder de aandacht. Speel in op die behoefte door eerst de juiste vraag te stellen, zodanig dat de meeste mensen meteen ja zeggen om consistent te zijn. Dat levert een enorm veel beter resultaat op.

Als iedereen het doet, dan moet het wel goed zijn. Naast dat mensen graag de mening van experts horen, kijken ze ook graag naar collega's om hun onzekerheid weg te nemen.

Onderzoek laat zien dat er 2 factoren zijn die bewijzen dat sociale bewijskracht een krachtig beïnvloedingsprincipe is:

1. Vele anderen doen het ook zo
2. Gelijksoortige anderen doen het ook zo

Dat vermindert onze onzekerheid om een bepaalde richting op te gaan. Dan zal het ook voor mij wel een goede keuze zijn, is de shortcut redenering die hier opgaat."



SHARON KROES: 3 INZICHTEN

  • STANDPUNT OF ARGUMENT: Begin nooit met een standpunt, maar met een argument. Wanneer je een standpunt inneemt, dan heeft de ander daar direct al een mening over, die jij niet zomaar meer kunt ombuigen.

  • DE ARGUMENTATIELIJN EN HET PUNT VAN ACCEPTATIE: Bereid je voor: breng je standpunt vooraf in kaart en koppel er 2 "waarom" vragen en 3 "waarom belangrijk" vragen aan. Je komt dan tot het punt van acceptatie. Dat is het punt waarop de vraag nog wel relevant is en tegelijkertijd de ander het sowieso met je eens is. De stappen vormen samen de argumentatielijn.

  • DE VERBALE CLIFFHANGER: Behandel de vraagstukken uit de argumentatielijn in omgekeerde volgorde vanaf het punt van acceptatie en overtuig daarmee de ander. Voeg ook een spanningsboog aan de argumentatielijn toe door er een verbale cliffhanger in op te nemen.
  • Voor de liefhebber: de handout van het flipover model van Sharon Kroes.

Sharon Kroes

SLIDO TIPS

Dit is echt 'the wisdom of the crowd': alle tips van alle deelnemers voor jou gebundeld. Pak je eigen tip eruit en laat je inspireren door die van anderen! 

 

Meer weten