Alumnus over het effect van MBA in één dag

Na 15 jaar, 20.000 deelnemers en sessies in 8 landen stopt MBA in één dag. Op het hoogtepunt. In ‘MBA in één dag’ leert Ben Tiggelaar je de fundamentals in leiderschap, organisatie, strategie en verandering. MBA-alumnus Dennis Goethals (eigenaar Design on Stock) deelt hoe hij met zijn MBA in één dag-inzichten aan de slag ging. ‘Dingen goed doen en de goede dingen doen: dat is voor mij belangrijk’

‘Een boek van een managementdenker is vaak ruim 150 bladzijden dik. Minimaal. In 50 pagina’s lees je de essentie van de theorie en de rest van het boek is gevuld met voorbeelden. Voor mij is zo’n managementboek een inefficiënte manier van kennis tot mij nemen. Wat ik ontzettend waardeer tijdens ‘MBA in één dag’ is de manier waarop Ben de kern van het gedachtengoed van een groot denker presenteert. Hij legt in een kwartier de essentie van hele grote methodes en theorieën bloot. Voor mij als ondernemer is ‘MBA in één dag’ extreem waardevol. Mijn advies? Zorg ervoor dat je er gewapend naartoe gaat, want je krijgt wel heel veel over je heen gestort op één dag. Je ziet dat bij sommige mensen het emmertje vol raakt. Het niveau ligt hoog en Ben praat intens en snel. Zonder voorbereiding kan het voor mensen erg overweldigend zijn.’

Theorie in praktijk
‘Er is een gezegde in het Boeddhisme: ‘Alles wordt iedere dag aangeboden, alleen ben je niet iedere dag klaar om te ontvangen’. Soms is er een probleem waar je niet uitkomt en een half jaar later kom je er wel uit. De oplossing was er altijd al, alleen was je er nog niet klaar voor om die oplossing te ontvangen. Dat zien we bijvoorbeeld bij de Brexit. Dat wordt opgelost, maar we zijn er nog niet klaar voor om de oplossing te ontvangen. Tijdens MBA in één dag word je getriggerd. Ik kijk tijdens zo’n dag wat voor mij het meest relevant en urgent is. Ik bestudeer dat onderwerp daarna obsessief, diep het uit en probeer het te vertalen naar onze organisatie. Pas als je die nieuwe inzichten vertaalt naar een concreet systeem of gedrag, krijg je verandering.’

De dingen goed doen en de goede dingen doen
‘Voor mij zijn er drie categorieën bestuurders: je hebt een ondernemer, een zelfstandige en een directeur. De directeur is iemand die een bestaand systeem kundig uitvoert, maar dat vaak niet doet voor eigen rekening en risico. Hij voelt zich wel sterk verantwoordelijk. De zelfstandige werkt wél voor eigen rekening en risico, maar doet vaak al het werk zelf. Een ondernemer werkt voor eigen rekening en risico en kijkt wat er moet gebeuren en waar de beweging zit. De ondernemer verzamelt een sterk team om zich heen. Ik ben een prototype ondernemer en denk in mogelijkheden, systemen en structuren. Operationeel doe ik helemaal niets. Als je heel klein bent kan dat natuurlijk niet, maar als een organisatie groot wordt wel. Dan moet je een heel duidelijk onderscheid maken tussen de dingen goed doen en de goede dingen doen.’

Doen wat je leuk vindt
‘Wij zijn succesvol in de meubelbranche. Wij bedenken, maken en verkopen design meubels. Er is één belangrijk inzicht van Steve Jobs over ondernemen: voor ondernemen moet je een beetje gek zijn, want het is echt heel ingewikkeld. Tachtig procent moet echt leuk zijn, want anders hou je het ondernemen niet vol. We zijn net hippies: we doen alleen maar dingen die we leuk vinden. En als het daar niet aan voldoet, doe ik het niet. We hebben een leuk team, groeien als kool en volgen onze passie.’

The Infinite Game
Nog een laatste tip van Dennis? ‘Tijdens MBA in één dag’ overhandigt Ben je de amuse en de rest van het diner bereid je zelf. Alle topics die voorbij komen tijdens ‘MBA in één dag’ passeren bij mij de revue en ik vraag mij af: wat wil ik daar verder mee? Hoe diep ik dat uit? Wat op mij de allergrootste invloed heeft in de afgelopen tien jaar is The Infinite Game van Simon Sinek – iedere handeling die ik nu doe is daardoor beïnvloed.’

Dit is ook leuk