Simon Sinek: Het runnen van een bedrijf is als een infinite game

Op 4 november was leiderschapsdenker Simon Sinek de hoofdgast van het seminar Purpose Driven Leadership. De uitverkochte zaal, het programma met tal van sprekers én Sinek ruim twee uur op het podium leverden oneindig veel inspiratie en lessen op. Sinek is op tournee door Europa voor zijn nieuwe boek The Infinite Game, en deed in Amsterdam zijn meest uitgebreide keynote van al zijn Europese optredens.

In ‘Het oneindige spel' laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad. De beste leiders spelen instinctief volgens de regels van het oneindige spel. Ze beseffen dat het niet gaat om de volgende kwartaalcijfers of de volgende verkiezingsresultaten; het gaat om de volgende generatie. Aan de hand van vele voorbeelden liet Sinek op het podium zien hoe leiders met een infinite mindset organisaties bouwen die sterker, innovatiever en inspirerender zijn. Wat is daar voor nodig?

Een goede zaak

Sinek pleit voor het belang van het hebben van een just cause. Sinek: ‘Een goede zaak is een toekomstbeeld dat zo fascinerend is - zo goed - dat we bereid zijn om er vele zaken voor op te offeren om het te realiseren en vooruit te helpen. In het bedrijfsleven is een ‘goede zaak’ een soort visie. Helaas verwarren we onze visie vaak met onze lange termijn-goals. Met een offer brengen, bedoel ik niet je leven er voor opgeeft: het gaat om lange dagen maken of het weigeren van een beter salaris voor een andere baan omdat je je graag wilt inzetten voor de ‘goede zaak’ van jouw organisatie.’ Bekijk in deze video van Simon Sinek een uitgebreide uitleg over ‘een goede zaak’ met veel voorbeelden.

Vertrouwensteams

De vraag is niet ‘hoe haal ik beste uit mijn medewerkers?’, maar ‘hoe creëren we een omgeving waarin mensen op hun best kunnen werken?’ Een vertrouwensteam is een team waarin mensen zich veilig voelen en kwetsbaar op durven stellen. Sinek: ‘In een vertrouwensteam kan een medewerker eerlijk zeggen dat hij een fout heeft gemaakt of hij voelt de ruimte om aan te geven dat het thuis niet goed gaat en dat het effect heeft op zijn werk. In een team zonder vertrouwen komen teamleden elke dag naar hun werk waarbij ze fouten verbergen, omdat ze bang zijn dat ze hun baan verliezen. Ze gaan nooit eerlijk aangeven dat ze stress hebben door een vervelende thuissituatie en vragen zeker niet om hulp, omdat ze bang zijn dat ze op de ontslaglijst terecht komen. Uiteindelijk barst de bom en gaat een organisatie kapot. Niet vanwege de mensen, maar door de leiders die deze mensen leidinggeven. Leiders zijn niet verantwoordelijk voor resultaten, maar voor mensen die verantwoordelijk zijn voor de resultaten.’ In deze video deelt Simon Sinek een aantal treffende voorbeelden over vertrouwensteams.

Simon Sinek at Purpose Driven Leadership 2019

Waardige rivalen

Sinek: ‘Als we spelen in een oneindig spel, moeten we anderen niet zien als tegenspelers die we moeten verslaan, maar als medespelers. Wanneer je een concurrent ziet als tegenstander word je competitief en bij slechtere cijfers dan je concurrent word je boos. De reden dat je boos wordt op een tegenspeler heeft niks te maken met hem of haar, maar volledig met jou. De sterke punten van een concurrent leggen de zwakke punten van jezelf bloot, waardoor je onzeker wordt. Hierdoor is het makkelijk om deze energie om te zetten naar strijd en competitief gedrag in plaats van in de spiegel te kijken en jezelf af te vragen wat je zélf beter kan doen. Een waardig rivaal is een medespeler die het waard is om jezelf mee te vergelijken. Door respect te hebben voor betere prestaties van rivalen en concurrenten, helpt dit je eigen spel beter te spelen. Hierdoor krijg je de kans om te leren wat jouw eigen verbeterpunten zijn en om vervolgens aan jezelf te werken en jezelf te ontplooien.’ Bekijk in deze video wie de waardige rivaal van Sinek is (volgens hemzelf).

Existentiële flexibiliteit

Sinek over existentiële flexibiliteit: ‘Dat is het vermogen om volledig te breken met een bestaand bedrijfsmodel of -strategie met het doel een goede zaak vooruit te kunnen helpen. Een speler met een oneindige mindset staat open voor het onvoorspelbare en is daarom tot drastische veranderingen bereid. Wanneer je jouw organisatie niet wil laten ontploffen, doet de markt het voor je. Om existentieel flexibel te zijn, moet je weten wat je zaak is, je hebt vertrouwensteams nodig en je moet in lange termijnvisie kunnen denken en handelen.’ In deze video vertelt Sinek hoe existentiële flexibiliteit heeft bijgedragen aan het succes van Apple.

De moed om te leiden

Sinek: ‘Het is makkelijk om mensen aan te nemen en weer te ontslaan bij tegenvallende cijfers. Of om allerlei manieren te verzinnen om mensen te straffen bij tegenvallende prestaties. Het sturen van een organisatie op een kortetermijnvisie, is te vergelijken met het laten struikelen van je directe concurrent net voor de finish: je wint, maar je blijft een langzamere renner. Jouw organisatie zien als een finite game leidt tot slechte energie en wantrouwen in je team en uiteindelijk houdt de organisatie op te bestaan.
Het zijn de organisaties en leiders met een oneindige mindset die doen wat juist is. Het is ongelooflijk moeilijk om een goede zaak in gedachten te houden als leidend principe, vooral als je beslissingen moet nemen die op de korte termijn pijn doen. Infinite leiders streven er elke dag naar om de mensen om hen heen te laten groeien en ontwikkelen. De invloed die we hebben op het leven van anderen, de lessen die we hebben geleerd en hebben doorgegeven, de inspiratie die we delen en de liefde die we geven: dat maakt het mogelijk dat we oneindig voortbestaan.’ In deze video laat Sinek zien hoe dat moet.

Simon Sinek op Purpose Driven Leadership, denkproducties

Over Simon Sinek

Simon Sinek is één van de belangrijkste leiderschapsdenkers van onze tijd. Hij studeerde af als cultureel antropoloog. In Amerika werkte hij o.a. Ogilvy & Mather en richtte in 2002 zijn eigen bedrijf Sinek Partners op. Hij kreeg al vrij snel door dat ‘Why?’ het missende puzzelstukje is in veel bedrijven. Hij schreef hierover het boek Start with why, dat binnen no-time een wereldwijde bestseller werd. In zijn boek omschrijft hij een eenvoudig maar krachtig model om te komen tot inspirerend leiderschap.

In 2009 trok hij wereldwijde aandacht met zijn TED Talk over leiderschap. Die werd meer dan 45 miljoen keer bekeken en belandde in de top-3 meest bekeken TED Talks aller tijden. In 2016 ging opnieuw een van zijn video's viral: 'Millennials at the workplace'. Deze video over leidinggeven aan millennials werd meer dan 200 miljoen keer bekeken.

Misschien vind je dit ook interessant