5 inzichten van Amy Edmondson

5 inzichten van Amy Edmondson

Hoe zorgen mislukkingen voor innovatie? Welke teamcultuur is nodig voor vernieuwing? En waarom is psychologische veiligheid zo belangrijk? Het zijn zomaar wat vragen die Harvard-professor Amy Edmondson maandag 4 maart tijdens ons webinar beantwoordde. We zetten de belangrijkste inzichten voor je op een rij in dit blog.

Waarom een webinar? Omdat Amy in mei naar Nederlands komt! En dat is bijzonder: door haar onderwijsverplichtingen kan ze heel weinig spreken in het buitenland. Maar op 30 mei is ze in het AFAS Theater in Leusden voor ons seminar Psychological safety. In het webinar (waarvoor 3011 leiders en ondernemers zich inschreven!) gaf ze alvast een voorproefje.

Amy Edmondson = Thinkers50 #1

Je weet vast wie Amy Edmondson is, want ze doet een leiderschapshart sneller kloppen dan een fanatieke voetbaltraining. Ze is:

  • Dé #1 leiderschapsdenker ter wereld.
  • Dé koningin van de psychologische veiligheid.
  • Dé Harvard-professor leadership and management.
  • Dé best beoordeelde DenkProducties-spreker van 2021.
  • Dé schrijfster van het The Financial Times business book of the year 2023.

Live vanuit Bosten deelde ze met ons hoe je een cultuur creëert waarin je leert van fouten, innoveert en excelleert. Deze 5 inzichten springen eruit ⬇️

#1 Verklein de kloof tussen wat je zegt en hoe je handelt

Veel bedrijven zeggen dat ze fouten omarmen en nemen zich dat ook echt voor, maar de praktijk laat wat anders zien. Er is een kloof.

Dat is niet gek: het is een combinatie van onze menselijke aard (succes voelt fijner dan falen) en van organisatorische gewoontes zoals belonen van prestaties en vermijden van falen.

➡️ Wil je dat jouw organisatie of team innovatiever of prestatiegerichter wordt?

Wees je dan bewust van deze kloof en maak hem zo klein mogelijk. Zo doe je dat:

  1. Denk na over welke signalen je afgeeft met prikkels zoals beloningen en beoordelingen.
  2. Zorg voor een cultuur waarin mensen eerlijk durven zijn.
  3. Reageer effectief op mislukkingen. Hoe je dat doet, lees je bij inzicht #5.

#2 Ken het verschil tussen fouten, ongelukken en intelligente mislukkingen

Want fouten, ongelukken en intelligente mislukkingen zijn niet hetzelfde.

  • Fouten (basaal falen). Iedereen in je organisatie weet hoe het moet en tóch gaat het proces verkeerd. Doordat het routine is geworden, bijvoorbeeld. Of doordat iemands aandacht verslapt.
  • Ongelukken (complex falen). Bij deze mislukkingen komen verschillende factoren of kleine missers ongelukkig samen, ondanks de bekende context. Los van elkaar is er niet veel aan de hand, maar samen ontstaat 'The perfect storm'.
  • Ontdekkingen (intelligent falen). Intelligente fouten zijn het resultaat van doelbewust uitproberen, om een nieuw terrein te verkennen. Je wilt innoveren, je onderzoekt nieuwe mogelijkheden en je experimenteert.

Alleen intelligente mislukkingen zijn the right kind of wrong: ze zorgen voor innovatie. We schreven er al eerder een blog over: Hoe falen je team beter maakt (en zorgt voor innovatie).

#3 ‘Vier successen met champagne, vier mislukkingen met bier’

Stel: je team lanceert een nieuw productidee. Er is goed over nagedacht en de risico’s zijn zo beperkt mogelijk gehouden. Maar het slaat niet aan bij je klanten. Wat doe je dan?

Vier het klein! Bestel pizza, neem een biertje en evalueer wat er is gebeurd.

  • Het draagt bij aan een veilige cultuur voor mislukkingen.
  • Je leert van wat er fout ging: het is een stap in de richting van vernieuwing.
  • Mensen zijn sneller open over wat verkeerd ging, waardoor anderen ervan leren en de mislukking zich niet herhaalt.

En gaat de productlancering goed? Vergeet dan niet de champagne open te trekken!

#4 Zorg voor een psychologisch veilige omgeving

Nee, dat is geen knuffelcultuur waarin je elkaar nergens op kunt aanspreken. Het is eerder het tegenovergestelde: in een psychologisch veilige omgeving vertrouwen alle medewerkers erop dat ze openhartig kunnen zijn. Pas dan is intelligent falen mogelijk.

Het resultaat:

  1. Je hoort kleine fouten, vóór ze uit de hand lopen of overgaan in een complexe mislukking.
  2. Je kunt doorvragen en mislukkingen vanuit verschillende perspectieven bekijken, waarna je kunt bijsturen.
  3. Er is ruimte om risico’s te nemen op een nieuw terrein, op weg naar innovatie.

#5 Reageer productief op mislukkingen

Vertelt een medewerker over een mislukking? Reageer productief.

  1. Laat weten dat je de openheid over de mislukking waardeert.
  2. Kijk naar de mislukking als een omslagpunt: geen einde, maar het begin van iets nieuws.
  3. Vraag: wat is er gebeurd? In plaats van: hoe kon dit gebeuren? Bekijk het vanuit meerdere perspectieven en zorg zo samen voor een helder beeld van wat er mis ging.

Het is trouwens ook een goed idee om de manier waarop je prestaties waardeert, meet en beoordeelt onder de loep te nemen. Want wie durft mislukkingen toe te geven, als je wordt afgerekend op wat fout gaat en alleen wordt beloond voor successen?

Daarom geven we als afsluiting nog 2 tips, voor een cultuur van durven, uitproberen, intelligent falen én innoveren.

Tip 1. Beoordeel het proces, niet het resultaat. En kijk vooruit wanneer je feedback geeft op iemands functioneren: welke doelen stellen we, wat kan jij doen en wat heb je van mij nodig? Ga samen in gesprek en maak van de doelen een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Tip 2. Stel een experimenteerbudget in. Maak bewust ruimte voor intelligente risico’s, bijvoorbeeld 15% van je tijd.

Bonustip ;-) Kom op 30 mei naar Leusden

Maar alleen als je dat zelf wilt, natuurlijk.

Amy staat dan live op ons podium voor het seminar Psycological safety. En zij niet alleen: Joriene Beks, Pim de Morree en Paul Iske maken het programma compleet.

Zien we je daar?

Alles over het seminar

Lees ook