De impactvolle weg naar slaafvrije chocolade

De impactvolle weg naar slaafvrije chocolade

Dat Tony's Chocolonely wereldwijd impact maakt hoeven we je niet te vertellen. Maar weet je ook dat hun CEO (of Chief Chocolate, zoals ze zelf zeggen) naar Amsterdam Business Forum komt? Hoe gaat de weg naar 100% slaafvrije chocolade en wat kun jij ervan leren? We maakten alvast een tijdlijn met 10 lessen.

2003: aangifte!

Journalist Teun van de Keuken onderzoekt chocolade voor tv-programma Keuringsdienst van Waarde. Hij ontdekt: chocolade wordt gemaakt met illegale kinderarbeid en moderne slavernij.

Dat moet veranderen!

  • Hij eet een paar repen chocolade en geeft zichzelf aan als ‘chocoladecrimineel’.
  • Zijn aangifte tegen zichzelf wordt niet-ontvankelijk verklaard.
  • Daarom zoekt hij getuigenverklaringen: hij vindt 4 jongens die in Ivoorkust als slaaf op een cacaoplantage werkten en sleept zichzelf voor de rechter.

Les 1. Bijt je vast.
Les 2. Denk buiten de kaders.

2005: de eerste 5000 repen Tony’s Chocolonely

Teun strijdt een eenzame strijd tegen de internationale chocogiganten.

Dus besluit hij zelf slaafvrije chocolade te maken: Tony’s Chocolonely. Op 29 november 2005 zijn de eerste 5000 repen klaar.

Les 3. Durf een veranderaar te zijn.
Les 4. Kies een impactvolle merknaam, zoals Tony’s (Teun) Chocolonely

2007: fairtrade versus slaafvrij

Au.
Een harde les.
Fairtrade is niet hetzelfde als slaafvrij.

Teun ontdekt in Ghana de fairtradecertificering beperkt impact maakt: slaafvrije bonen moeten worden gescheiden van de niet-slaafvrije en dat blijkt in de praktijk niet zo makkelijk. Bovendien moet er nog veel gebeuren voor alle chocolade in de wereld écht slaafvrij is.

Tony’s Chocolonely verandert ‘100% slaafvrij’ in: op weg naar 100% slaafvrij.

Les 5. Fouten maken hoort bij ondernemen. Sta op, pas aan en ga door.

2012: oneerlijke chocoladewereld, ongelijke stukjes

Nieuw: chocolade met ongelijke stukjes. Want de chocoladewereld is oneerlijk!

Aan de onderkant van de reep zie je de evenaar. Met de Golf van Guinee, Ivoorkust, Ghana, Togo en Benin, Nigeria en een stukje Kameroen.

Les 6. Zorg voor communicatie die past bij je merk.

2013-2023: fast forward

Ja, snel vooruit, want tussen 2013 en 2023 gebeurt er veel. Zoals:

  • Verkade volgt het voorbeeld van Tony’s Chocolonely en produceert hun eerste fairtrade-reep. Daarna volgen meer producenten. Sinds 11 maart 2019 liggen in de Albert Heijn Delicata-chocoladerepen met Tony’s Open Chain Cacao.
  • De Chocolonely Foundation wordt opgericht, gericht op projecten die helpen in de weg naar een slaafvrije chocolade-industrie.
  • De repen Tony’s Chocolonely worden niet meer alleen in Nederland verkocht. In 2019 komt midden in London een slave free chocolate pop-up shop.

Les 7: Volg je visie.
Les 8. Laat je niet afschrikken door concurrenten. Wees een voorbeeld.

2023: duurzaamste merk van Nederland

En nu? Nu staat Tony’s Chocolonely op #1 in de Sustainable Brand Index 2023! Nederlanders vinden Tony’s het duurzaamste merk van Nederland. De Vegetarische Slager staat op #2. Valess op #3.

Les 9. Zet door!
Les 10. Zorg ervoor dat je impact blijft maken.

Amsterdam Business Forum 

Chief Chocolate, Douglas Lamont stond op het podium samen met Lilian Geijsen van Ben & Jerry's.
Lees het blog over hun verhaal on stage "The impact of ice cream and chocolate".

 

Lees ook