3 businesslessen van Harvard-professor Anita Elberse

3 businesslessen van Harvard-professor Anita Elberse

Ze schreef het boek Blockbusters, voetbalde in het Nederlands jeugdelftal en was op haar 38e een van de jongste vrouwelijke professoren in de geschiedenis van Harvard Business School: Anita Elberse. Op 15 juni komt ze (digitaal) terug naar Nederland voor haar digitale masterclass Block Buster Strategy.  Welke lessen kunnen we nu alvast van haar leren?

Harvard’s hitprofessor
Celebrities staan voor haar in de rij. ’s Werelds grootste bedrijven vragen haar advies. En dat is niet zomaar: Elberse is de meest succesvolle onderzoeker naar strategieën om van mensen en bedrijven een merk te maken.

Onderzoek naar wereldsterren
De Nederlandse Elberse onderzoekt al ruim 10 jaar de media-, entertainment- en sportindustrie. Ze geeft les in de vorm van businesscases over de bekendste celebrities, merken en bedrijven ter wereld – denk aan Beyonce, Jay-Z, FC Barcelona, Disney, Spotify en Roger Federer.

Dus: daar willen wij ook wel van leren. Kom maar door met die businesslessen!

Les 1: Wedden op één paard

In haar onderzoeken ziet Elberse keer op keer één strategie terugkomen die tot de grootste successen leidt: de blockbuster-strategie. Daarin worden alle investeringen ingezet op één of enkele producten.

De blockbuster-strategie is vooral bekend uit de entertainmentindustrie. Kijk naar Disney en Warner Bros die alle middelen inzetten op één of twee kaskrakers per jaar, denk aan Frozen en Harry Potter. Maar, deze strategie is net zo goed toepasbaar op andere sectoren:

  • Beyoncé lanceerde in 2013 een volledig zelfgeproduceerd album. Bij elk nummer werd een complete videoclip gemaakt. Een enorm duur project. Een enorm risico ook. Maar ze viel op.
  • Victoria’s Secret houdt één show per jaar met de grootste topmodellen die de hele collectie laten zien. En de wereld kijkt mee.
  • En ook Apple is een ster in het maken van keuzes. Daarnaast maken ze een enorme show van de releases van hun nieuwste producten. 

Steeds meer bedrijven maken dus minder producten en investeren méér in enkele mogelijke winnaars. Dat is de enige manier om op te vallen. Zoveel mogelijk verschillende producten maken is verleden tijd. Met middelmatigheid kom je er niet.

Dus: durf risico’s te nemen. Zet zoveel mogelijk in op dat ene doel in plaats van dat je je risico’s spreidt over meerdere kleine projecten. Dat is dé manier om boven de lijn van minimale aandacht uit te komen die vereist is om de aandacht van consumenten te trekken.

Les 2: Flexibiliteit is een vereiste

En ja, risico nemen betekent ook falen. Maar een flop hoort erbij, zegt Elberse. Lady GaGa, Katy Perry, Bruce Springsteen. Allemaal zijn ze ooit gedumpt door hun platenmaatschappij. Maar ze kwamen terug en zie het resultaat. Falen is gezond. Het stelt je in staat om grote veerkracht te ontwikkelen.

Je moet er dus op voorbereid zijn dat een product een volledige mislukking kan worden. En om daar goed mee om te gaan is flexibiliteit een vereiste:

  • De organisatie moet niet direct omvallen bij één misser, financieel en mentaal.
  • Je moet goed tegen je verlies kunnen. Vallen en snel weer opstaan.
  • Je moet snel kunnen schakelen. Zelfs al was een strategie in het verleden succesvol, je moet snel kunnen overstappen naar een nieuwe.

3. Zet in op meerdere talenten

Waar je financiële investeringen zoveel mogelijk op één doel inzet, kun je persoonlijke investeringen beter breed inzetten. Succes behaal je volgens Elberse door multi-hyphenate te zijn. Dat wil zeggen: meerdere functies/rollen/skills tegelijkertijd kunnen uitvoeren.

De mensen die echt bovenaan de top staan, vinden zichzelf continu opnieuw uit en zorgen dat ze veel verschillende dingen kunnen. Neem Dwayne Johnson, hij werd beroemd als worstelaar onder de bijnaam ‘The Rock’. Ondertussen is hij ook acteur, producent en investeerder. Mensen als Jay-Z en Beyoncé zijn ook allang geen artiesten meer. Ze zijn een soort supercombo van rapper-singer-producer-actor-owner-investor geworden.

Voor jou als ondernemer, professional, manager kan dat betekenen dat je bijvoorbeeld spreker of auteur wordt. Maar denk ook aan ‘rollen’ als vlogger, blogger, columnist, adviseur, coach, panellid in een tv-programma of host van je eigen tv-kanaal.

Een nieuwe specialiteit eigen maken, vraagt om persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden. Maar echte rocksterren zijn altijd bereid uit hun comfortzone te treden, te breken zelfs.

Meer interessante artikelen voor jou